Grønnvaskingsplakaten
Fra gronnvasking.no:
“Grønnvasking er en form for misledende markedsføring der et produkt eller en virksomhet fremstilles som bedre enn den faktisk er i forhold til innvirkning på klima, natur, dyr og mennesker.”
Målet med denne tipunkts plakaten har vært å lage en veileder som gjør det enklere for store og små virksomheter å unngå grønnvasking. Plakaten er utarbeidet av Skift - Næringslivets klimaledere i samarbeid med Miljøstiftelsen Zero, WWF Verdens naturfond og Framtiden i våre hender.

Vi i Magnat Kaffehus signerer denne plakaten fordi den er helt i tråd med hvordan vi jobber med bærekraft. Vi har hele tiden jobbet i tråd med noe som ble sagt da vår forretningsplan ble skrevet i 2015:
For oss er det veldig viktig at vi hjelper til med å gjøre en forskjell for miljøet gjennom konkrete tiltak, ikke «fest-taler» og «luftige lovnader»
Å unngå grønnvasking er ikke bare en avgjørelse vi tar en gang. Det er noe vi må jobbe aktivt for å unngå. Det fellesskapet vi kommer inn i, ved å signere denne plakaten, bidrar til å holde oss på et godt spor. Et spor hvor vi forholder oss til konkrete tiltak for miljøet.
Grønne innkjøp:
Fra gronneinnkjop:
Grønne innkjøp gir en positiv påvirkning på klima, miljø og mennesker, og skaper grønn konkurransekraft. Grå innkjøp fokuserer kun på pris og en risikerer og å få leverandører som ikke vektlegger klima, miljø og menneskerettigheter.
10 prinsipper for grønt innkjøpsvett er utviklet av Skift - Næringslivets klimaledere. Prinsippene er ment som en enkel veileder som alle virksomheter kan strekke seg etter.

Vi har signert denne veilederen fordi vi ønsker å forplikte oss til en innkjøps og leverandør-strategi som virkelig skaper grønn konkurransekraft. Dette har vært og forblir et viktig fokus når vi kjøper inn kaffemaskiner og kaffe som råvare.